Home      Behandelingen      Spataderentherapie
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Spataderentherapie

Spataderen komen vaak voor. Afhankelijk van de leeftijd heeft 30%-60% van de volwassenen spataderen. Spataderen aan de benen uiten zich als dikker wordende blauwe aderen of als zogenaamde ‘spinnetjes’: rood/blauwe plekjes die allemaal kleine vertakkingen krijgen.

Spataderen kunnen klachten geven. De meest gehoorde klachten zijn :
  • pijn
  • jeuk
  • vermoeidheid
  • branderig gevoel
  • tintelingen tijdens rust en/of beweging

Activiteiten, waarbij men hinder kan ondervinden, zijn met name :
  • opstaan
  • staan
  • lopen
  • liggen
  • duwen
  • tillen

In de zwangerschap komen spataderen vaker voor. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hormonale veranderingen die aanleiding geven tot toename van het bloedvolume en het slapper worden van de vaatwanden. Daarnaast speelt de verhoging van de druk in de buik (door het groter wordende kindje) een rol. De verhoogde druk kan de terugstroom van het bloed uit de benen naar het hart bemoeilijken.

Spataderen zitten meestal op één of beide benen, maar kunnen ook op de schaamlippen optreden, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Dit kan bij staan en zitten een zwaar gevoel , pijn en/of jeuk veroorzaken. Spataderen op de schaamlippen en klachten hiervan verdwijnen vaak na de bevalling.

De fysiotherapeutische behandeling, met een intake en onderzoek, bestaat verder uit:
  • voorlichting
  • advies (algemeen, houding en bewegingsadvies)
  • oefeningen
  • massage